Moto bloger

Blog o samochodach dla kierowców i nie tylko

Nowa Skoda Octavia – jazda próbna

Maj 08, 2013 Autor: Moto bloger Kategoria: jazda próbna, nowe samochody, skoda

Dzieci szybko rosną, a nasza Honda pomimo, że zaprojektowana w bardzo ciekawy sposób, w pewnych sytuacjach robi się dla nas trochę za ciasna. Kilka dni temu miałem okazję przejechać się nową Octavią. Ten samochód rośnie z generacji na generację i teraz jest zdecydowanie większy niż zwykły samochód kompaktowy. Co ciekawe pomimo wzrostu wymiarów zewnętrznych, masa samochodu jest mniejsza niż w poprzednich generacjach. Na pierwszy rzut oka to bardzo dobra propozycja dla 4-osobowej rodziny.

skoda-auto.pl

skoda-auto.pl

 

Do napędu tego modelu zastosowano wyłącznie bardzo nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne. Przy moich przebiegach rocznych rzędu 20 tys. km nie biorę w ogóle pod uwagę silników diesla. Po prostu w takich warunkach ich wybór jest mało racjonalny o czym pisałem już kilkukrotnie (Benzyna czy diesel cz. 1, cz. 2, cz. 3).

Z oferty zniknął klasyczny wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 i mocy 102KM, który bardzo łatwo można przystosować do zasilania LPG. W zamian otrzymujemy nowoczesne turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu TSI stosowane powszechnie w całej grupie VW. Te w nowej octavii mają moc od 85 KM do 180 KM. Dzięki swojej konstrukcji zapewniają znakomite osiągi w szerokim zakresie obrotów, a przy oszczędnej spokojnej jeździe bardzo niewielkie spalanie. Niestety ze względu na swoją zaawansowaną konstrukcję są to jednostki zdecydowanie bardziej narażone na drogie awarie o czym pisano m.in na stronach internetowych magazynu „Motor” i „Auto Świat”. Podobno jak zapewniał sprzedawca w salonie większość problemów została wyeliminowana. Jednak ja podchodzę z bardzo dużą rezerwą do tych nowoczesnych silników. Po prostu szkoda by mi było wydawać kilka tys. złotych na naprawę auta po przejechaniu 100 czy 150 tys. km.

Jazdę próbną odbyłem octavią  z silnikiem o pojemności 1.4 i  mocy 140 KM. Była to najlepiej wyposażona wersja Elegance. Po przejechaniu kilku kilometrów wrażenia z jazdy były bardzo pozytywne. Zawieszenie samochodu jest bardzo dobre, a  producent  postawił na rozsądny kompromis pomiędzy komfortem i pewnością prowadzenia auta w zakrętach. W mocniejszych wersjach silnikowych z tyłu zastosowano zawieszenie wielowawahaczowe, w innych przypadkach jest to belka skrętna.

Jazda z tym silnikiem to czysta przyjemność. Samochód jest dość lekki, bardzo łatwo przyśpiesza w szerokim zakresie obrotów, a jego maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1500 do 3500 tys. obr/min. W porównaniu z moją Hondą to prawdziwa rakieta przyspieszająca do 100 km/h w 8,4s i osiągająca maksymalną prędkość rzędu 215 km/h. Wszystko fajnie tylko cały czas gdzieś w głowie pojawia się myśl jak ten silnik będzie funkcjonował za kilka lat i przy przebiegu powyżej 100 tys. km.

skoda-auto.pl

skoda-auto.pl

Silnik 1.4 TSI jest nie tylko dynamiczny, ale także bardzo oszczędny. Według producenta średnie spalanie wynosi 5,3 l/100km, ale nie oszukujmy się pewnie przy dynamicznej jeździe spokojnie osiągnąć można wartości dwucyfrowe.

Wnętrze jest dość ładne, funkcjonalne i ergonomiczne, a jeżeli chodzi o ilość miejsca to jest go po prostu mnóstwo. Przy wzroście 190 cm po zajęciu optymalnej pozycji za kierownicą, byłem w stanie bardzo wygodnie usiąść na kanapie za fotelem kierowcy. Przy niższym kierowcy mógłbym sobie chyba założyć nogę na nogę.

octavia wersja elegance

skoda-auto.pl

Octavia w wersji liftback zawsze była samochodem dysponującym dużym bagażnikiem, ale ten w nowym modelu jest po prostu ogromny. Ma 590 l i nawet przy moim wzroście trudno jest sięgnąć do jego końca. Na szczęście producent auta oferuje niedrogi i dobrze zaprojektowany system siatek, bo bez nich niższe osoby miałyby kłopot z wyjęciem jakiś drobnych przedmiotów z bagażnika jeśli te znalazłyby się na jego końcu.

skoda-auto.pl

skoda-auto.pl

Projektanci nadwozia stworzyli funkcjonalny, przestronny i dość ciekawie wyglądający samochód, który na początku bardzo mi się spodobał. Dopiero po kilku godzinach przyszła refleksja czy 4-osobowa rodzina rzeczywiście potrzebuje, aż tak wielkiego auta, które zdecydowanie trudniej zaparkować w mieście niż np. jakiegoś minivana. Ile razy w ciągu roku wykorzystam zalety ogromnego bagażnika? Na dłuższe rodzinne wyjazdy jedziemy dwa razy w roku. Nawet jeśli nie zmieszczę się do mniejszego samochodu to zawsze mogę wykorzystać boks dachowy, który posiadam od kilku lat. Cenna auta, którym jechałem też nie należy do niskich – 80 300 PLN z lakierem metalizowanym, a aktualne promocje na ten model są jeszcze bardzo skromne i obejmują promocyjne finansowanie (np. kredyt 5×20% z RRSO 10,8%) oraz upust na ubezpieczenie o wartości 1900 złotych.

Więcej o Skodach możecie poczytać na http://www.autocentrum.pl/skoda/


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Podziel się tym wpisem ze znajomymi:
  • Facebook
  • Blip
  • Grono.net
  • Kciuk.pl
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

2 komentarze do wpisu “Nowa Skoda Octavia – jazda próbna”


  1. Czyli nie zmieniasz w ogóle czy zdecydujesz się na inne auto? 🙂

    1


Prześlij komentarz

Why ask?