Moto bloger

Blog o samochodach dla kierowców i nie tylko

Jak dbać o silnik i najważniejsze podzespoły w samochodzie?

Kwiecień 04, 2012 Autor: Moto bloger Kategoria: porady, silnik benzynowy, silnik diesla

Nowoczesne silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami. Jednak wysoka moc i duży moment obrotowy uzyskane z małej pojemności, sprawiają że sam silnik i jego osprzęt zużywają się szybciej niż w jednostkach wolnossących. Problem ten dotyczy zarówno silników benzynowych jak i nowoczesnych silników diesla. Serwisowanie tych ostatnich w niektórych przypadkach może być szczególnie kosztowne. W jaki sposób powinniśmy w takim razie użytkować nasze samochody, aby niepotrzebnie nie zmniejszać trwałości silnika i innych ważnych podzespołów?

http://www.flickr.com/photos/hisgett/

 

Część z przytoczonych przeze mnie porad może wydać się dla niektórych „oczywistą oczywistością”. Przypominania jednak nigdy za wiele.

Na początek silnik:

  1. Olej w silniku wymieniamy regularnie zgodnie z tabelą przeglądów okresowych lub wg wskazań komputera. Warto stosować najlepszy możliwie produkt, którego specyfikacja jest zgodna z zaleceniami producenta samochodu.
  2. Przy zimnym silniku unikamy jazdy na wysokich obrotach. W takich warunkach nierozgrzany olej ma gorsze właściwości smarujące.
  3. Przestrzegamy terminów wymiany paska lub łańcucha  rozrządu. Tej operacji dokonujemy w dobrym serwisie. Lepiej zapłacić więcej, ale mieć później spokojną głowę. W  razie zerwania napędu rozrządu grozi nam uderzenie zaworów o tłoki i bardzo poważny remont silnika.
  4. Jeżdżenie na wysokim biegu, połączone z niskimi obrotami i maksymalnym wciśnięciem pedału gazu bardzo mocno obciąża tłoki i panewki.
  5. Częste wkręcanie silnika na maksymalne obroty bardzo przyśpiesza jego zużycie.
  6. Stosujemy paliwa dobrej jakości i unikamy częstej jazdy na rezerwie.

W przypadku turbosprężarki oprócz zasad wymienionych powyżej należy pamiętać:

  1. Po forsownej jeździe nie wyłączamy od razu silnika. Dochodzi bowiem wtedy do zatrzymania smarowania turbiny i zwęglania oleju w kontakcie z rozgrzaną do kilkuset stopni turbosprężarką. Po dynamicznej jeździe dobrze jest przez 1-2 minuty pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym (luzie).
  2. Częsta jazda na krótkich dystansach, szczególnie w autach z silnikami diesla i turbo ze zmiennym mechanizmem geometrii doprowadza do jego zabrudzenia i zapieczenia. Takie warunki uniemożliwiają też poprawne oczyszczenie się filtra cząstek stałych (DPF).
  3. Unikamy mocnego chiptuningu, gdyż prowadzi on do bardzo szybkiego wyeksploatowania elementów turbosprężarki.

Do szybkiego zużycia się sprzęgła i koła dwumasowego, jeśli takie występuje w naszym samochodzie, może doprowadzić:

  1. Częsta jazda na tzw. półsprzegle. Dochodzi wówczas do przyśpieszonego zużycia się tarczy sprzęgła.
  2. Trzymanie w czasie jazdy, nawet bardzo lekko, stopy na pedale sprzęgła prowadzi do mocnego zużycia łożyska wyciskowego.
  3. Gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła nadmiernie obciąża obie części koła dwumasowego.
  4. Zbyt mocny chiptuning zwiększa moment obrotowy i prowadzi do szybkiego uszkodzenia koła dwumasowego.

Przestrzeganie tych zasad może wydłużyć eksploatację każdego samochodu.  W przypadku tych najnowocześniejszych aut, może zaś uchronić nas przed bardzo dużymi wydatkami, które pojawiają się przy naprawach nowoczesnych silników benzynowych i diesli.

Tak naprawdę niezawodne diesle wykorzystywane są jeszcze w międzynarodowym transporcie wolnych ładunków, ale tam przebiegi są naprawdę astonomiczne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Podziel się tym wpisem ze znajomymi:
  • Facebook
  • Blip
  • Grono.net
  • Kciuk.pl
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

7 komentarze do wpisu “Jak dbać o silnik i najważniejsze podzespoły w samochodzie?”


  1. Świetna opinia Ivana , może naijeplej silnik rakietowy i pyr pyr 40 po mieście i tankowanko 6 zeta za litr . Wydaje mi się że ludzie szukają porady w stylu dobra cena, solidny samochf3d, przyzwoite osiągi i przeciętne koszty eksploatacji, a nie ktf3ry jest najszybszy do setki. szanowanko

    1
    • Moto bloger pisze:

      Dzięki, ale ten komentarz to chyba miał być na inny blog, bo jak na razie Ivan u mnie nic nie komentował.

      2
  2. u mnie sprawa wygląda tak, że mam w rodzinie mechanika więc często sobie sprawdzam stan samochodu 🙂 Przynajmniej jestem pewny, bo ma m od tego zaufanego człowieka 🙂

    3
  3. Michał6 pisze:

    Ja dbam poprzez regularne wizyty w serwisie S&S Kraków.
    Nic więcej mi do szcześcia nie potrzeba.

    4
  4. Attention Required! | Cloudflare
    Attention Required! …

    5
  5. A powiedz mi, co myślisz o dodatkach do benzyny. Osobiście korzystałem z preparatu od K2 do benzyny i poczułem różnicę po jakimś tygodniu od zastosowania. Miałeś może do czynienia z czymś podobnym. Mój mechanik mi doradził akurat ich stosowanie, ze względu na problemy z wtryskiem.

    7


Prześlij komentarz

Why ask?