Moto bloger

Blog o samochodach dla kierowców i nie tylko

Górzysta Kreta

Lipiec 11, 2012 Autor: Moto bloger Kategoria: fotorelacja, Kreta, podróże

Jeśli lubisz jeździć samochodem po górskich drogach to Kreta będzie dla Ciebie idealna. Na tej wyspie występują trzy duże pasma górskie – idąc od zachodu są to Lefka Ori (Góry Białe – najwyższy szczyt Pachnes 2452 m n.p.m.), Oros Idi ze szczytem Psirolitis (2456 m n.p.m.), a na wschodzie Dikti Ori ze szczytem Psari Madera (2148 m n.p.m.). Oprócz tego jest jeszcze kilka mniejszych pasm górskich, z których niektóre zaczynają się właściwie tuż na wybrzeżu. Na wyspie odwiedzić można wiele wspaniałych plaż, wiosek górskich, ciekawych jaskiń i zabytków kultury materialnej począwszy od minojskich pałaców sprzed 4 tys. lat (Knossos i Festos) poprzez piękne monastyry, a kończąc na bardzo ciekawym Cret Aquarium, w kórym zgromadzono kilka tys. gatunków organizmów wodnych przede wszystkim z Morza Śródziemnego.

W pobliżu ruin starożytnej Aptery

Dwa tygodnie to za mało, żeby wszystko zobaczyć skupiliśmy się więc na centralnej i zachodniej części wyspy. Spośród atrakcji, które widzieliśmy polecam szczególnie lagunę Elafonisi i drogę która prowadzi wzdłuż zachodniego wybrzeża wyspy, piękny Rethymnon, który naszym zdaniem jest ładniejszy i bardziej kameralny od Chani, górskie wąwozy, które można przejechać samochodem (odpuściliśmy Samarię ze względu na nasze małe dzieci), Jaskinię Melidoni i samą wioskę Melidoni, która jest bardzo urokliwa, a nieopisana w przewodnikach, wioskę Mirthios, z której jest wspaniały widok na Morze Libijskie i plażę w Plakias, górską wioskę Anogia, w której można spróbować wspaniałej jagnięciny z grilla, płaskowyż Nida w górach Oros Idi, klasztor Moni Piso Preveli oraz ruiny starożytnej Aptery, w której zachowały się gigantyczne rzymskie cysterny na wodę, źródła w Argiroupoli w pobliżu których zbudowano kilka bardzo nastrojowych tawern.

Osmański most z XIX w.

Płaskowyż Nida w górach Idi- raj dla kóz i owiec

Już drugiego dnia jadąc do Chani widzieliśmy na szczytach gór białe plamy i zastanawialiśmy się czy to śnieg. Po kilku dniach na wycieczce do Oros Idi mogliśmy go nawet dotknąć, ale trzeba było skorzystać z dróg gruntowych. Na szczęście corsa w takim terenie dawała sobie dzielnie radę.

Podjazd pod jaskinię Ideon Andron

W temp. +25 C można było nawet ulepić bałwana

Powrót do samochodu

Częstym towarzyszem podróży przez góry są kozy (część z nich to tzw. kri-kri) i owce. Niektóre fragmenty dróg są tak zanieczyszczone odchodami, że warto było zwolnić, żeby nie wpaść w niekontrolowany poślizg.

Kozy to powszechny widok na górskich drogach

Najbardziej malownicze dla mnie były góry Idi. W planach mieliśmy nawet wjazd na szczyt Skinakas (1752 m n.p.m.), gdzie zbudowano obserwatorium fizyczne. Niestety drogę zamknięto i dojechać można było tylko do przełęczy na wysokości ok. 1500 m n.p.m.

Szczyt Skinakas 1752 m n.p.m.

Wyżej nie udało się wjechać – przełęcz pod szczytem Skinakas

Przejeżdżaliśmy przez dwa duże wąwozy (farangi), w każdym z nich bardzo mocno wiało i trzeba było mocno trzymać nakrycia głowy.

Już widać Morze Libijskie

Farangi Kotsifou

Przy drogach często spotkamy kapliczki, a w czerwcu ślicznie kwitnące oleandry.

Grecka kapliczka w pobliżu źródeł Argiroupoli

 

Gdzieś w górach

Wszędzie po drodze czekają na nas greckie tawerny, które z otwartymi ramionami przyjmują turystów. Bardzo często po obiedzie dostajemy gratis jakiś deser lub owoce, nierzadko też małą karafkę z raki, miejscowym destylatem z winogron. Szczególnie pyszna jest na Krecie oliwa, która wspaniale smakuje z miejscowym pieczywem. Warto też zatrzymywać się na kawę frape i sok wyciskany ze świeżych pomarańczy.

Trochę się rozmarzyłem, ale to były wspaniałe wakacje. Chyba jeszcze kiedyś tam wrócimy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Podziel się tym wpisem ze znajomymi:
  • Facebook
  • Blip
  • Grono.net
  • Kciuk.pl
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

2 komentarze do wpisu “Górzysta Kreta”


  1. Tam to trzeba mieć porządne hamulce

    1
  2. Moto bloger pisze:

    Przede wszystkim trzeba dużo hamować silnikiem.

    2


Prześlij komentarz

Why ask?