Moto bloger

Blog o samochodach dla kierowców i nie tylko

Citroen XM – dobry materiał na youngtimera

Marzec 07, 2012 Autor: Moto bloger Kategoria: citroen, youngtimer

W latach 90. Citroeny XM dość często spotykało się na naszych drogach. Prosta, ale dynamiczna sylwetka sprawiała, że ten samochód wóróżniał się spośród innych spotykanych wówczas modeli. Do ciekawego wyglądu zewnętrznego dochodzi hydropneumatyczne zawieszenie, czyli kwintesencja francuskiego komfortu.

W 1990 roku Citroen XM otrzymał prestiżową nagrodę Car of the Year. Warto wspomnieć, że te Citroeny produkowano, aż przez dwanaście lat, co przy dzisiejszych standardach wprowadzania nowych modeli oznacza niemalże wieczność.

http://www.flickr.com/photos/klausnahr/4559788127/sizes/z/in/photostream/

Premiera modelu miała miejsce w 1989 roku i obejmowała wersję 5d oraz kombi. W 1994 przeprowadzono modernizację obejmującą m. in. wprowadzenie nowej deski rozdzielczej.

Citroeny XM sprzedawane były z silnikami benzynowymi (czterocylindrowymi o mocy od 110 do 147KM i sześciocylindrowymi o mocy od 167 do 200 KM). W ofercie były także silniki wysokoprężne o mocy od 80 do 129 KM. Wyposażenie tych samochodów mogło być bardzo bogate łącznie z pełną elektryką foteli przednich czy podgrzewaniem foteli tylnych.

Klasą w samą w sobie jest komfortowe zawieszenie hydropneumatyczne, którego jedyną wadą jest chyba bardzo drogie serwisowanie i kosztowne cześci zamienne.

Za wyjątkiem tzw. gruszek, czyli sfer zawieszenia (zastępujących sprężyny i amortyzatory), do tego zawieszenia nie dokupimy zamienników. Można wykorzystywać części używane, ale te w przypadku tego modelu zaczynają się już kończyć. W innym przypadku bazować musimy na drogich częściach oryginalnych.

Poza tym konstrukcja zawieszenia hydropneumatycznego sprawia, że wymiana innych elementów także może być droższa np. wymiana sprzęgła czy przekładni kierowniczej. Kolejną istotną przeszkodą może być niewielka liczba warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach tego typu zawieszenia.

 

http://www.flickr.com/photos/timo_beil/5889015788/sizes/z/in/photostream/

 

Oryginalne, zadbane egzemplarze szczególnie z przed liftingu mają już wartość kolekcjonerską i mogą być w przyszłości dobrym materiałem na pojazd zabytkowy. Decydując się na kupno takiego youngtimera warto chyba wybrać się do Niemiec i wybrać droższy, ale zadbany egzemplarz z benzynowym silnikiem V6. Oferta np. na allegro jest już bardzo skromna i obejmuje przede wszystkim wyeksploatowane diesle z gigantycznymi przebiegami, albo wersje z silnikami benzynowymi z instalacjami LPG. Dla zainteresowanych tematyką tego modelu polecam forum citroena.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Podziel się tym wpisem ze znajomymi:
  • Facebook
  • Blip
  • Grono.net
  • Kciuk.pl
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
Etykiety: ,

1 komentarze do wpisu “Citroen XM – dobry materiał na youngtimera”


  1. ELHAEM pisze:

    Co tu komentować przecież tu zostało wszystko już napisane. To cała prawda o tym nadzwyczajnym aucie. Ja już zastosowałem się do sugestii z końca artykułu i zakupiłem XM mk1 właśnie z rynku niemieckiego -(zwykły przypadek). Jest to wersja topowa w najbogatszym wydaniu z silnikiem 200 KM. Powiem że warto było bo autko z 91r posiada całkowicie fabryczny lakier. Do poprawki są tylko plastikowe elementy lakierowane z których łuszczy się lakier. Po wymianie kilkunastu drobnych uszkodzonych elementów uda się go doprowadzić do całkowitej sprawności. Żadnych śladów grzebania pseudo mechaników co w tym aucie jest bezcenne.

    1


Prześlij komentarz

Why ask?